Förändra bilden

Hur ser deras bilder ut?

Hör barn berätta om vilka bilder de har av olika yrken. 

Kolla filmen

Fortsätt förändra bilden

Vill du ge en nyanserad bild av samhället? Prova att söka bland våra 45 miljoner bilder. För att bli ännu bättre ser vi nu över och nyanserar ett antal söktermer. Tipsa oss gärna om du stöter på något område där du upplever en brist på mångfald. Det gör du enklast via tipsfunktionen längst ner på denna sida.

    Läs också intervjuer med forskare, kreatörer och fotografer om hur vi tillsammans kan utmana stereotypa bilder.

Joanna Rubin Dranger och Moa Matthis

Joanna Rubin Dranger och Moa Matthis

- Stereotypa bilder uppstår ofta i direkt koppling till historiska skeenden, där de fyller en propagandistisk funktion genom att framställa grupper av människor som annorlunda, underlägsna och farliga. Därifrån färdas de vidare in i populärkulturen och genom att upprepas förvandlas de till visuella ”sanningar”.

läs hela intervjun

Matilda Kahl, creative manager

- En enda bild på en vit medelålders man som ser ”powerful” ut, det gör kanske inget. Det är när man år efter år producerar samma bild som det verkligen blir problematiskt. Jag skulle vilja att reklambyråer några dagar om året såg över precis allting de producerat för att se vad de kan förbättra till nästa år.

Läs hela intervjun

Raoul Galli

Raoul Galli, Socialantropolog

- Eftersom mycket av reklamen handlar om att vi ska må bättre, bli lyckligare och tillfredsställa våra behov, finns det också väldigt stereotypa föreställningar om vad som gör oss till lyckliga människor, vad det är för behov som är de viktigaste för oss.

Läs hela intervjun

Emilia Bergmark-Jiménez, frilansfotograf

- Om man visar en sexualiserad och pacificerad kvinna, som män kan känna sig överlägsen och objektifiera, hur går det i samklang med att man vill sälja en produkt? Det är ju två helt olika skalor, men på något sätt har de här skalorna slagits ihop till en och tagits som den vedertagna sanningen för hur reklam ska göras.

Läs hela intervjun

Raoul Galli

Jeff Werner, professor i konstvetenskap

- Bilder är väldigt direkta och fungerar delvis omedvetet. När vi konsumerar filmer, tv, bilder eller spel följer stereotyper med på köpet som en del av handlingen eller dramatiken.

Läs hela intervjun

Förändra bilden

Saknar du mångfald i vår bildbank? Tipsa oss gärna. Vi jobbar hela tiden med att bredda vårt utbud.

 

kram