"Pressmeddelandet ger mer tyngd än sociala medier"




Ett pressmeddelande är ett viktigt verktyg för att nå ut och det verkar mer långsiktigt än inlägg i sociala medier. Det tycker Katarina O’Nils Franke, redaktionssekreterare på Axess. Axess distribuerar nyheter om bland annat sitt magasin och sina tv-program med pressverktyget Via TT.

Katarina O’Nils Franke. Foto: Anders Wiklund/TT

– Pressmeddelandet har absolut inte spelat ut sin roll, utan ger seriositet och tyngd på ett annat sätt än till exempel inlägg i sociala medier. Visst, man får inte respons på en gång, men jag tror att pressmeddelandet är avgörande för det långtidsverkande samtalet, säger Katarina O’Nils Franke. 

 Axess är ett mediehus med såväl magasin som tv-produktion. Ett av huvuduppdragen är att sprida forskning till allmänheten, främst inom humaniora. Seminarier med forskare spelas in och visas både på den egna tv-kanalen och på Youtube. De kan också stöpas om till artiklar, podcaster och antologier. 

 Sedan ett par år tillbaka använder Axess pressverktyget Via TT för sina pressmeddelanden. Katarina O’Nils Franke var med och upphandlade tjänsten. Hon nämner sänkta kostnader och användarvänligheten som avgörande faktorer till beslutet. 

– Vi strävar efter att göra material som är viktigt och som många kan ta del av. Jämfört med vår tidigare tjänst är det mycket lättare att skapa ett pressmeddelande och det är enkelt att välja vilka man ska skicka till. 

 Sedan bytet till Via TT har Axess börjat skicka fler pressmeddelanden. Tillsammans med sina kollegor skickar Katarina O’Nils Franke i genomsnitt ett pressmeddelande i veckan. 

 – Jag vet att många journalister har mycket att göra och då är det väldigt bra att våra pressmeddelanden når rakt in i redaktionens arbetsverktyg. Det kan vara svårt att nå fram annars, säger hon. 

 Katarina O’Nils Franke har arbetat länge med media och opinionsbildning, bland annat som förlagsredaktör på tankesmedjan Timbro och ledarskribent på Svenska Nyhetsbyrån. Vid sidan av jobbet som redaktionssekreterare på magasinet Axess skriver hon krönikor i Norrköpings Tidningar. Förutom att använda sig av klassiska pressmeddelanden kommunicerar Axess även aktivt på sociala medier. Youtube-kanalen Axess TV startades som ett komplement till företagets traditionella tv-kanal. 

–  Jag tycker att en kombination av kanaler ger bäst effekt. Facebook driver mycket trafik till hemsidan och skapar också mycket diskussioner. På Youtube och genom poddar når vi en yngre publik. 

För den som står i begrepp att upphandla ett utskicksverktyg har Katarina O’Nils Franke tre konkreta tips:

1. Det ska vara prisvärt. Jämför kostnaden för olika lösningar och titta på vad du får för pengarna.

2. Det ska vara användarvänligt. Ett enkelt gränssnitt sparar tid och gör också att ni kommer att kommunicera mer frekvent. 

3. Det ska nå fram. Välj ett verktyg som gör det enkelt för redaktionerna att plocka upp era nyheter och som ger er möjlighet att anpassa utskicken för exempelvis lokalmedier.


Vill du få sju tips från pressverktyget Via TT:s experter om hur du får maximal pr-effekt? 

Ladda ner vår checklista här.

TT Nyhetsbyrån är ett av Sveriges tyngsta mediehus och har en unik kunskap om hur journalister faktiskt arbetar till vardags. Med pressverktyget Via TT får du nytta av den kunskapen för att nå genomslag för dina utskick.


blog comments powered by Disqus

Vill du få fler blogginlägg om ämnet i din mejlkorg.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev.