Så väljer du rätt bilder till dina nyheter

Foto: Patrapee Tongpliw/ TT

Att serva din nyhet med bilder skapar mervärde för läsaren. Vissa tillfällen kräver redaktören förstås egentagna bilder, men det är ofta en uppskattad tidsbesparing om den rätta bilden finns med.  Här är vår checklista för hur du bör tänka kring bildvalen till dina pressmeddelanden.

  • Erbjud bilder i både liggande och stående format, även om liggande format är vanligast.
     
  • Säkerställ att porträttbilderna är nytagna på alla som uttalar sig i pressmeddelandet.
     
  • Är det en glad nyhet så kan ett porträtt på en glad vd vara på sin plats. Handlar det om en mindre positiv nyhet bör porträttet vara mer neutralt i sin framtoning.
     
  • Ha gärna flera, alternativa porträtt på nyckelpersonerna som du hänvisar till i pressmeddelandet.
     
  • Skickar du ofta pressmeddelanden? Se till att ha flera olika varianter på de bilder du har behov av så du kan variera dig, alternativt ta nya bilder ofta.
     
  • Nämns det en plats eller en byggnad som nyhet? Se till att platsen eller byggnaden finns med på bild.
     
  • Bilderna ska vara högupplösta och skarpa.
     
  • Bra bilder är bilder som berättar något extra om er nyhet. Skicka inte bara produktbilder utan komplettera med bilder som illustrerar när någon använder produkten. 
     
  • Se till att bilderna är godkända använda i ett pressmeddelande. Rättigheterna gör du upp med fotografen innan du skickar ut.
     
  • Finns det identifierbara personer i bilden? Fråga dem om lov innan du använder bilden.
     
  • Glöm inte att skriva bildbyline i bildtexten – alla seriösa redaktioner är noga med att ange vem fotografen är. 

Lycka till! 

Letar du fortfarande efter den rätta bilden? Låt våra kunniga bildredaktörer hjälpa dig.