Val och väder på nördnivå med TT:s robotar




Det är stort fokus på robotar i medievärlden just nu. TT Nyhetsbyrån ligger i framkant och har utvecklat en rad produkter för automatiserad journalistik.

Vår utvecklingsredaktör Mats Rörbecker är både programmerare och journalist och har i flera år arbetat med det här. Det handlar om robotar både för internt bruk, som exempelvis statistikroboten Ronja, och om så kallade widgetar, webbappar som bäddas in på kundernas nyhetssajter och där läsarna själva kan välja vilka orter de vill läsa om.


Mats Rörbecker. Foto: Janerik Henriksson/TT


Mats Rörbecker, vad jobbar du med just nu?
– Vi har tagit fram en väderrobot som just nu rullar ut hos kunderna. Den baseras på data från SMHI och levererar initierade och detaljerade rapporter om det lokala vädret. Nästan 1 800 svenska orter är sökbara i roboten. Tanken är att den ska kunna användas på en massa olika sätt; av lokalredaktioner som söker nyhetsuppslag men framför allt av enskilda, väderintresserade personer. Och så har de valwidgetar som vi tog fram inför det svenska valet 2018 dammats av och anpassats inför det stundande EU-valet.

Vilken är den största utmaningen när man jobbar med automatiserad journalistik och visualisering?
– Att få tag på data av tillräckligt hög kvalitet. Som jag ser det är huvudpoängen med automatiserad journalistik att den möjliggör hyperlokal rapportering inom olika områden, som bostadsmarknaden, brottslighetens utveckling, kvaliteten inom skolan och förskolan, och så vidare. Men Sverige är ett litet land, och ofta är den statistik som finns tillgänglig för “gles”, underlaget är för litet för att man ska kunna dra några slutsatser om utvecklingen i enskilda orter. Samtidigt blir tillgången på öppen data bara större och större, så jag är hoppfull inför framtiden.

Tar inte robotarna jobben från journalisterna?
– Knappast. Däremot kan de bespara oss mänskliga journalister en hel del tråkigt, repetitivt jobb, så att vi får tid över till viktigare saker. Och det mesta av den journalistik som skapas av robotar hade annars inte producerats alls. Det är till exempel få redaktioner som skulle mäkta med att regelbundet skriva om vädret på 1 800 olika orter.

Du var nyligen nominerad i TU:s tävling, grattis!
– Det är förstås väldigt hedrande. Och jättekul att en av alla de satsningar på digitala produkter som vi har gjort på TT de senaste åren uppmärksammas på det här sättet. Jag tycker att detta, och även framgångarna när det gäller trafiken till valwidgetarna, visar på styrkan med att jobba gränsöverskridande, över avdelningsgränserna. Det här projektet har involverat både redaktionen, it-avdelningen, affärsutvecklare och säljare, och det var den mixen som gjorde att det blev så pass bra.

Mats Rörbeckers nominering var i branschtävlingen Årets Dagstidning som TU - Medier i Sverige arrangerar årligen. Här lyfter man framför allt fram det som Mats och kollegorna på TT har arbetat med i samband med valen 2018. “Nytänkande affärsutveckling med snygg design, skicklig kodning och smart automation som tillsammans levererar samhällsvital journalistik i ett kritiskt läge”, löd delar av motiveringen till nomineringen. Förutom Mats Rörbecker nominerades även Karin Skogh på Expressen och Mattias Andersson på Aftonbladet. Karin Skogh tog sedan hem vinsten.

TT:s valrobot

Inför valet i höstas utvecklade TT Nyhetsbyrån två olika widgetar för presentation av valresultatet. Dels en interaktiv grafik för riksdagsvalet, där man kunde följa den preliminära röst- och mandatfördelningen allt medan sammanräkningen pågick, dels en valrobot som med både text och grafik berättade om resultatet i de tre olika valen ända ner på valdistriktsnivå. Widgetarna publicerades av en lång rad sajter och hade sammanlagt över tre miljoner användare under valnatten och de följande dagarna. Nu får de alltså nytt liv i samband med valet till Europaparlamentet. Ett annat område där TT satsar på automatiserad journalistik och visualisering är väder. Se exempel på väderroboten hos Nya Wermlands-Tidningen.  

Osäker på vad du ska rösta på? Ta hjälp av valkompassen!
EU-valkompassen som TT Nyhetsbyrån har producerat ligger nu ute på ett antal sajter (exempelvis hos SvD, SR och Expressen). Här kan ni se vår kompass på en av våra kunders webbar (SvD).  Vi har också gjort en version av kompassen åt Hufvudstadsbladet inför det finska EU-valet, som används flitigt just nu i vårt östra grannland.

Vill ni veta mer om TT:s robotar?
Mats Rörbecker, utvecklingsredaktör TT Nyhetsbyrån
mats.rorbecker@tt.se, 070-207 28 67

Vill du veta mer om TT:s digitala erbjudanden?
Göran Westin, chef affärsutveckling
goran.westin@tt.se, 070-5757457

blog comments powered by Disqus

Vill du få fler blogginlägg om ämnet i din mejlkorg.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev.