Skriva pressmeddelande – så lyckas du




None


Att skriva pressmeddelande är ingen trollkonst utan du kommer långt med god planering och en enkel struktur. Här har vi samlat våra bästa tips för att du inte ska falla i vanliga fallgropar – utan ge din nyhet uppmärksamheten som den förtjänar.


1. Har du något att berätta?
För vem eller vilka är det viktigt? Är svaret ”för vårt företag”, ”vår vd tycker att det är viktigt” eller ”HR tycker att vi borde berätta” så kanske ett pressmeddelande inte är att föredra. Om du i stället kan påvisa att människor – eller mer specifikt din målgrupp – påverkas av din nyhet så är det troligare att en redaktör delar din bedömning. Utgå ifrån:

  • Vad har skett? 
  • När har det skett?
  • Vem påverkas? 
  • Hur har det skett? 
  • Varför?
     

Dessa frågor ska besvaras i varje nyhetstext och sitter i ryggmärgen hos alla som arbetar med journalistik. Gör det till en vana att trippelkolla så att ditt pressmeddelande servar redaktören med svaren på dessa frågor.
 
2. Tajming!
Tajmingens betydelse kan inte nog överskattas. Finns det trender, pågående händelser eller skeenden som din nyhet kan kopplas till? Exempel: Hundratusentals svenskar spelar ett populärt mobilspel – så hjälper ditt batteri dem att kunna spela längre.  Dags för höstbudget – här är era synpunkter. Spelar jätteheta bandet i stan? Berätta då om det coola förbandet vars singel rönt stora framgångar. Detta är bara illustrerande exempel. Använd exempelvis TT-kalendern eller våra PM (med förhandsinfo om kommande nyhetsplanering) för att få överblick över kommande nyhetshändelser. Gratis verktyg är exempelvis Google Trends för att se vad som trendar just nu.

3. Känn din målgrupp
Det är lockande att tro att just din nyhet berör ALLA. Var självkritisk när du gör ditt urval i sändlistan. Att skicka för brett riskerar bara att redaktörer slår dövörat till när du försöker nästa gång. Använd, färdiga, uppdaterade listor sorterade på intresseområden hos en leverantör av pressmeddelandetjänster. Då ökar du chansen att pricka rätt.

4. Skicka aldrig en PDF
Att öppna en bifogad fil som eventuellt innehåller en nyhet är ett extra moment för mottagaren, och ta inte för givet att det anses mödan värt. Skriv ditt pressmeddelande som ren text i mejlet.

5. Underbart är kort
Vi rekommenderar maximalt 40 tecken för en rubrik. Rubriken ska innehålla nyheten men också vara intresseväckande.

"Det är svårt och tidsödande att leta case det är hjälpsamt om det finns med i ett pressutskick"

6. Var bjussig
Servera nyheten med bilder, case, citat, statistik i excel eller dylikt. Vi har en egen grafikavdelning som gör nyhets- och infografik och om vi vill göra grafik vill vi kunna utgå från underlaget. Case är personer som berörda av din nyhet och villiga att uttala sig.

7. Tidpunkten
Vår nyhetsproduktion pågår dygnet runt men arbetet med printnyheter enbart mellan 00-19. Tänk på att trenden är att agendan sätts tidigare och tidigare, särskilt vid printproduktion. Minimera risken för att sållas bort genom att hålla dig uppdaterad på pressläggningstiderna hos de medieaktörerna som du vill nå. En inskickad nyhet precis efter pressläggning kan vara lika med ingen nyhet.

7. Titel är betydelsefullt.
Se till att det verkligen är nyckelpersoner som uttalar sig, ju högre titel desto bättre. Säkerställ att kontaktpersonen är på plats och kan svara på frågor. God dag yxskaft!? Du anar inte hur många vd:ar eller kommunikationsdirektörer som sitter i möte eller gör sig oanträffbara i samband med pressutskick.

9. Ring inte för att fråga om mejlet kom fram.
Naturligtvis kom mejlet fram. Förbered initierade frågor i stället och våga fråga rakt på sak: Är detta något för er?

10. Sist men inte minst! Korrekturläs, korrekturläs, korrekturläs.
Vid osäkerhet kring hur ett begrepp skrivs – vänd dig till TT-språket, som är ett rättesnöre för hela journalistkåren. Ett pressmeddelandes eventuella framgång står inte och faller med en liten felskrivning, men upprepade fel signalerar att inte ens dina kollegor anser det mödan värt att läsa.

blog comments powered by Disqus

Vill du få fler blogginlägg om ämnet i din mejlkorg.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev.