Fem steg för att hitta nyheten




None


Många pressmeddelanden blir aldrig nyheter. De vanligaste anledningarna är att texterna är för långa, de skickas till fel personer eller bifogas som pdf:er som förblir oöppnade. Kardinalfelet är förstås att de inte är nyheter från början. Vi har bett pr-konsulten Martina Ternheim, med mångårig erfarenhet av att skriva pressmeddelanden, om hennes bästa tips för att få uppslag till nyheter.

 

Så här kan du vaska fram nyheten:

 

  1. Spåna med en kollega. Det är bra att ha ett bollplank som hjälper dig att sortera de gångbara idéerna från de som är fruktlösa. Testskjut på fler personer i din organisation. Alla har olika roller och perspektiv och du kanske har missat något?
  2. Utgå från målgruppen eller målgrupperna. Hur berörs de av din nyhet? Det måste vara relevant för personerna som är tilltänkta mottagare. Det innebär att ni kanske behöver förbereda med olika vinklar och talespersoner, exempelvis experter eller personer som är drabbade eller påverkas. Välj talesperson med omsorg och utifrån den tilltänkta målgruppen. Om det är generella nyheter så kanske det är vd:n som uttalar sig, medan det i nischfrågor bör vara någon med expertkunskap.
  3. Omvärldsbevakning. Finns det pågående händelser eller trender som du kan koppla an till? Exempelvis prisutdelningar, evenemang, trender, pågående nyhetsskeenden. Ha ständigt ett öra mot marken och handla snabbt när tillfället dyker upp.
  4. Lägg ner mest arbete på att skriva rubrik och notisversion. Journalister vill snabbt kunna göra en bedömning av nyhetsvärdet och pressmeddelandets funktion är att göra det lätt för dem. Rubriken ska vara kärnan och en notisversion på två till fyra rader ska innehålla hela nyheten. Prioritera och skriv det viktigaste först och det minst viktiga mot slutet.
  5. Välj kanaler och mottagare med omsorg. Se punkt två om målgruppen. Anpassa innehållet efter respektive kanal och media. Ring och fråga om förhandsexklusivitet. Det kan också fungera som en fingervisning om du har något som är värt att skriva om.

Foto: Maskot/TT

blog comments powered by Disqus

Vill du få fler blogginlägg om ämnet i din mejlkorg.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev.