Gymparlören – din guide till gymspråket




None

Funderat på att börja gymma? Alltså träna, motionera i grupp eller köra själv med vikter på gym?

Bered dig då på ett nytt språk. För på gymmet härskar de invigdas språk, det gäller att klyka tugget (ordspråk från Stockholms Söder, säkert så gammalt som från 1900-talet).

Ett stort modernt gym erbjuder många olika träningsformer: crossfit, bodypump, mojo, cage, ab session, core, tabata med flera. Den som är mer traditionell och inte törs satsa på det nya kan oftast välja säkra kort som cykel, jympa och cirkelfys.

Men om man tar steget in i till exempel crossfit-världen väntar en svindlande upplevelse med inte bara stärkande fysisk träning utan också en berikande språklig upplevelse. Lite svår att förstå i början, men det ger sig snabbt.

Kunniga instruktörer lär ut allt om de olika workouterna. De finns oftast i olika levels som rookie, strength och kanske också metcon. Övningarna har spännande namn: squat, deadlift, clean, jerk. Både clean och jerk kan göras som split eller sit. Squat kan göras som just squat eller som front squat.

Den som besökte en styrketräningslokal för länge sedan, kanske redan på 1990-talet eller tidigare, kan ha stött på de här övningarna under de svenska namn som en gång fanns: knäböjning, marklyft, frivändning och stöt. Och det är alltså frivändning och stöt som kan göras med både utfall och sitteknik.

För att riktigt krama musten ur deltagarna brukar passen avslutas med något väldigt svåröversatt – burpees. Och då spelar det liksom ingen roll att det inte finns något svenskt ord, man blir bara så extremt trött av de där burpeesarna.

Fotocred: Ny Times/TT

blog comments powered by Disqus

Vill du få fler blogginlägg om ämnet i din mejlkorg.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev.