Kategori – Bild

Boka fotograf – det här är bra att veta innan




Gör din hemläxa innan du bokar fotograf för att öka chansen att du blir nöjd med uppdraget på första försöket.

 

Vi har gjort en checklista på vad du som bildbeställare behöver ha koll på innan du bokar en fotograf:

 

Tänk igenom vilken typ av bilder du vill ha och vad du planerar att använda dem till. Mycket kan lämnas till fotografen, men syftet med bilderna och vilka olika användningsområden det rör sig om bör du ha klart för dig.

Fundera gärna också över följande frågor:

✓ Vilka budskap vill du förmedla med bilderna?

✓ Har du något bildspråk som du vill använda?

✓ Har du en grafisk profil som du vill att fotografen förhåller sig till?

✓ Vilken ton vill du ha i bilderna? Ljust, mörkt, realistiskt, stämningsfullt, drömskt?

✓ Visualisera dina idéer med ett inspirationskollage. Kollaget behöver inte vara tjusigt utan det fungerar enbart som underlag för fotografen som du vill boka.  

✓ Undvik fotografer som påstår att de kan göra allt. Skicklig bröllops-, natur- och modefotograf i ett? Möjligt, men inte troligt.  

✓ Titta på fotografens portfolio och stäm av mot det som du söker efter vad gäller bildkvalitet, bildspråk, ton och ljus. Behärskar fotografen känslan som du vill förmedla? Tänk på att fotografens Instagramkonto ger en viss indikation, men inte alltid en fullständig bild av fotografens förmåga.

✓ Be om skriftlig offert med tydliga specifikationer. Svenska Fotografers Förbund (SFF) har färdiga mallar som är gratis att ladda ner och använda. Här exempelvis: http://www.sfoto.se/offert-faktura-orderbekraftelse .När det är dags att boka så bör du och fotografen göra ett skriftligt avtal. Avtalsförslag finns att hämta gratis på SFF:s hemsida.

✓ Försäkra dig om att alla personer som eventuellt kommer att synas på bilderna ger sitt skriftliga medgivande redan innan om det rör sig om ett kommersiellt uppdrag. Det kan bli en dyrköpt läxa om du missar att söka medgivande på förhand.  

✓Boka alltid en professionell fotograf. Amatörfotografer behöver nödvändigtvis inte vara sämre på hantverket än professionella. Dock kan du som beställare ställa högre krav vad gäller leverans och kvalitet när du anlitar en professionell fotograf.   

 

Lycka till!

Fotocred: Kentaroo Tryman/Maskot/TT


När alla är fotografer – behövs verkligen en bildbyrå?




De tekniska framstegen och de bilddrivna sociala medierna har tagit fotografin från en nisch-hobby till ett folkligt nöje. Diskussionen har stundom blossat het kring fotografins nuvarande existens: Är tröskeln för låg för att kalla sig fotograf eller är det en demokratisering av en tidigare exkluderande konstform? Det kan vi inte svara på, men faktum är att bildberättandet är här för att stanna.  Så om alla är fotografer, behövs verkligen en bildbyrå?

 

Vi vill se på det så här: Alla kan fotografera, men alla kan inte ta bra bilder.

 

  • En bildbyrå är expert på bilder som har ett bredare tilltal. Bilderna är noga planerade för att illustrera många situationer och lämpar sig bättre för masskommunikation. Vid användande av bilder i pressmeddelanden eller i medier så är bilderna från bildbyrån ofta att föredra, eftersom amatörbilder eller egentagna produktbilder sällan gör sig bra i media. Handen på hjärtat: Hur trovärdig är en artikel som illustreras med en produktbild? Dokumentära och verkliga bilder är vad som skapar autenticitet.

 

  • Bildbyrån är din trygga partner i en snårig bransch. Bilder och fotografi är rättighetsbaserat. Fotografer, objekt som finns med och människor som porträtteras – alla har de olika rättigheter. Byrån ser till att ha full koll på rättigheterna så att du slipper otrevliga överraskningar.

 

  • En bra bildbyrå tillhandahåller bilder av teknisk och kompositionsmässig hög nivå. De bilderna går änsålänge inte att jämföra med bilder tagna med dagens telefoner.  

 

  • Letar du efter gamla bilder? Historiska bilder är svåra att återskapa. Som tur är ingår det i en bildbyrås uppdrag att spara alla bilder som har ett historiskt värde.

 

  • Bildbyråer har över hundra års erfarenhet av att lagra och sortera bilder. Hemmasnickrade arkiv har en tendens att bli en snårskog av märkliga organisationsmodeller som i slutändan gör det omöjligt att hitta rätt bild.

 

  • Du kan inte alltid förutspå i vilka sammanhang som bilden ska användas. Använder du bilder från en bildbyrå är du nästan garanterad att bilden håller för de flesta användningsområden: annonser, stora utomhustavlor, storbildskärmar.

 

  • Du kallar dig inte för hantverkare om du äger en verktygslåda. Detsamma gäller för fotografer. Bra bilder är inte avhängigt kamerans beskaffenhet utan fotografens yrkesskicklighet.  Om du inte har ett etablerat nätverk av fotografer är en bildbyrå din bästa vän.

Vi menar förstås inte att mobilbilder är oanvändbara i en generell mening, eller att alla situationer kräver en yrkesutbildad fotograf. Ibland är den bästa kameran den man har. Vi använder själva mobilbilder vid vissa tillfällen, men vi skulle aldrig sluta använda proffessionell utrustning bara för att det finns en mobil tillhands. 

Foto: Gabriele Lopez/Millenium/TT NTB Scanpix


Så väljer du rätt bilder till dina nyheter




Att serva din nyhet med bilder skapar mervärde för läsaren. Vissa tillfällen kräver redaktören förstås egentagna bilder, men det är ofta en uppskattad tidsbesparing om den rätta bilden finns med.  Här är vår checklista för hur du bör tänka kring bildvalen till dina pressmeddelanden.

 

  • Erbjud bilder i både  liggande och stående format, även om liggande format är vanligast.
     
  • Säkerställ att porträttbilderna är nytagna på alla som uttalar sig i pressmeddelandet.
     
  • Är det en glad nyhet så kan ett porträtt på en glad vd vara på sin plats. Handlar det om en mindre positiv nyhet bör porträttet vara mer neutralt i sin framtoning.
     
  • Ha gärna flera, alternativa porträtt på nyckelpersonerna som du hänvisar till i pressmeddelandet.
     
  • Skickar du ofta pressmeddelanden? Se till att ha flera olika varianter på de bilder du har behov av så du kan variera dig, alternativt ta nya bilder ofta.
     
  • Nämns det en plats eller en byggnad som nyhet? Se till att platsen eller byggnaden finns med på bild.
     
  • Bilderna ska vara högupplösta och skarpa.
     
  • Bra bilder är bilder som berättar något extra om er nyhet. Skicka inte bara produktbilder utan komplettera med bilder som illustrerar när någon använder produkten. 
     
  • Se till att bilderna är godkända använda i ett pressmeddelande. Rättigheterna gör du upp med fotografen innan du skickar ut.
     
  • Finns det identifierbara personer i bilden? Fråga dem om lov innan du använder bilden.
     
  • Glöm inte att skriva bildbyline i bildtexten – alla seriösa redaktioner är noga med att ange vem fotografen är. 

Lycka till! 

Letar du fortfarande efter den rätta bilden? Låt våra kunniga bildredaktörer hjälpa dig.